» Regulacja przerzutki

Regulacja przerzutki

Przerzutki, tak tylna jak i przednia, pozwalają na płynną jazdę w każdym terenie. By napęd działał sprawnie, cicho, wolniej się zużywał, a przełożenia nie powielały się, należy umiejętnie korzystać z ułożenia łańcucha na tarczach z przodu i zębatkach z tyłu. Ułożenia łańcucha na poszczególnych przełożeniach dokonuje się za pomocą manetek umieszczonych na kierownicy. Sprawna zmiana przełożeń zależy w głównej mierze od przerzutek i ich regulacji. Zmian przełożeń należy dokonywać jedynie w trakcie jazdy, podczas pedałowania. W przypadku tylnej piasty wielobiegowej (rower bez zewnętrznej przerzutki), aby zmienić bieg, należy na chwilę przestać pedałować, dokonując zmiany, gdy napęd jest w bezruchu.

Skrajne wychylenia: Aby wyregulować przerzutki, zarówno przednią jak i tylną, należy najpierw ustawić skrajne wychylenie prowadnic przerzutek (na zewnątrz i do wewnątrz), tak, aby łańcuch nie spadał poza zębatki i tarcze. Do tej regulacji służą śruby skrajnych wychyleń umieszczone na korpusie przerzutek (zazwyczaj oznaczone literami K i U). W prawidłowo wyregulowanej przerzutce prowadnica znajduje się w jednej linii z najmniejszą i największą zębatką lub tarczą.

Przełożenia: Regulacji płynnej zmiany biegów dokonuje się w następujący sposób:
Linka przedniej przerzutki musi być napięta na tyle, by prowadnica sprawnie przerzucała łańcuch między tarczami. Regulacji dokonuje się przy śrubie mocującej linkę do przerzutki (5-8 Nm.) lub śrubą baryłkową przy manetce:
  • poluzuj linkę tylnej przerzutki;
  • ustaw łańcuch na środkowej tarczy z przodu i najmniejszej zębatce z tyłu;
  • naciągnij linkę tylnej przerzutki, mocując ją śrubą (5-8 Nm.) tak, aby wózek przerzutki znajdował się bezpośrednio w linii prostej pod najmniejszą zębatką z tylu (tam gdzie jest łańcuch);
  • tylna przerzutka powinna sprawnie zmieniać biegi. Drobnych korekt dokonuj naciągając linkę śrubą baryłkową przy przerzutce lub manetce.
Naciąg i regulacja łańcucha: W zależności od warunków i częstotliwości jazdy łańcuch zużywa się  i  wydłuża,  niszcząc  jednocześnie  zębatki.  Aby  sprawdzić  prawidłowe  naciągnięcie  łańcucha ustaw przełożenia tak, aby łańcuch znalazł się na największej zębatce z tyłu i na największej tarczy z przodu. Następnie spróbuj odciągnąć łańcuch od tarczy. Jeśli odstaje o więcej niż 3 mm, nadaje się do wymiany. W przypadku rowerów posiadających tylko jeden bieg lub z przerzutką wbudowaną w tylną piastę, naprężenia łańcucha można dokonać samodzielnie poprzez przesunięcie tylnego koła w hakach ramy.

Konserwacja: Częste mycie i oliwienie napędu zapewni dobre funkcjonowanie roweru i sprawi, że będzie on sprawny przez długie lata. Regularnie przecieraj łańcuch, kółka przerzutki zębatki szmatką oraz smaruj je co 200 km lub częściej, jeśli łańcuch będzie suchy. Przerzutki należy przecierać z kurzu i błota po każdej jeździe. Palcem wskazującym i kciukiem ściśnij przez szmatkę ząbki kółek przerzutki i zakręć korbą. Wsuń szmatkę pomiędzy zębatki wielotrybu i przesuwaj w przód i w tył. Dokładnie przetrzyj szmatką przerzutki i przednie tarcze. Pancerze i linki wymień przynajmniej raz w roku. Aby wyczyścić łańcuch, chwyć go przez szmatkę i jednocześnie kręć korbą. Używaj oliwki przeznaczonej do łańcuchów rowerowych (oliwka gęsto - mokre warunki, oliwka rzadka - suche warunki). Nalej po kropli oliwki na każdą rolkę łańcucha. Chwyć łańcuch przez szmatkę, jednocześnie zakręć korbą i delikatnie wytrzyj łańcuch z nadmiaru oliwki.
W niektórych rowerach zastosowano rozwiązanie, w którym przerzutka umieszczona jest w tylnej piaście. Wszelkie naprawy i konserwacje powinny być wykonywane przez autoryzowany serwis.
alt

Przejdź do strony głównej
Wszystkie prawa zastrzeżone - GreenBike 2017