» Obsługa kół

Obsługa kół

Regulacja:
Dobrze  nasmarowane  i  skręcone  piasty  pozwolą  na  pokonanie  tysięcy  kilometrów,  bez  potrzeby wymiany łożysk w kołach. Również dobrze wycentrowane koło powinno długo służyć bez potrzeby podciągania szprych. Aby jednak dokonać tych regulacji, potrzeba nieco doświadczenia i specjalistycznych narzędzi.

Transport:
Aby zdjąć koła do transportu (w przypadku hamulców tarczowych nie trzeba żadnych dodatkowych czynności) i poluzować zacisk lub nakrętki osi piast, które mocują koło do widelca albo ramy. Następnie koło wysuwamy z haków. Po zdjęciu kół, na czas transportu, między klocki hamulców tarczowych należy włożyć specjalny dystansownik. Po założeniu kół z powrotem należy mocno (25-35 Nm.) dokręcić śruby na osi lub zacisnąć zaciski. Zacisk powinien być dociskany z trudem, tak żeby w pozycji zablokowanej wtłoczył się w haki widelca.

Wymiana dętki:
Wymiany dętki dokonuje się po spuszczeniu powietrza poprzez podważenie brzegu opony z jednej strony specjalną łyżką. Kolejną łyżką podważa się krawędź opony kilka centymetrów dalej. Trzecia łyżko pozwala wyjąć brzeg opony poza obręcz na całej długości. Po wymianie dętki należy maksymalnie wyciągnąć wentyl poprzez otwór w obręczy i lekko napompować dętkę. Osadzamy oponę z powrotem w obręczy i pompujemy dętkę do pożądanego ciśnienia. Niektóre koła skonstruowane są na tzw. szerokiej osi. Zdjęcie jej z widelca amortyzowanego może wymagać nieco doświadczenia.

Uwaga!
Przy samodzielnej jeździe zawsze obowiązkowo zdemontować prowadnik.

Mechanizm szybkozamykający (QR) (koła, wspornik siodła)
System umożliwia szybką wymianę koła lub zmianę wysokości ustawienia siodła. Aby mechanizm działał prawidłowo i zabezpieczał utrzymanie odpowiedniego położenia koła w stosunku do ramy lub widelca oraz uniemożliwiał obracanie się siodła podczas jazdy należy odpowiednio wyregulować nakrętkę regulacyjną, aby uzyskać wystarczającą siłę docisku - 20Nm. Aby zwiększyć siłę docisku należy nakrętkę regulacyjną przekręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby zmniejszyć docisk należy przekręcić nakrętkę w kierunku odwrotnym. Po zamknięciu dźwigni widoczny jest napis „CLOSE” (zamknięte) a po otwarciu dźwigni widoczny jest napis „OPEN” (otwarte). Przy stosowaniu mechanizmu szybkozamykającego do mocowania kół mechanizm powinien się wtłaczać w haki widelca kiedy zostanie zamknięty do pozycji zablokowanej. W celu sprawdzenia czy mechanizm szybkozamykający koła jest prawidłowo ustawiony należy otworzyć mechanizm szybkozamykający uderzyć ręką w górną część koła, przy prawidłowo ustawionym mechanizmie koło nie powinno wypaść z haków widelca przedniego.
Przejdź do strony głównej
Wszystkie prawa zastrzeżone - GreenBike 2018